tisdag 25 juni 2013

Att vara ledig, men ständigt uppkopplad.

Att vara ledig skall innebära - per definition - att man icke är upptagen av arbete. Ändå tror jag många av oss som har ett jobb som innebär ett visst ansvar och som innehar en sådan kompetens att vissa delar av ens arbetsmoment bara kan utföras av en själv har svårt att fullständigt koppla av på sin semester. Det kanske kommer med åren? Tidigare har jag (o)vana låtit min telefon ta emot pushmail från jobbet även när jag varit ledig och varit på semester. På förra årets semester märkte jag att jag hade svårt att koppla av när man ständigt hade ett vitt lite mailkuvert uppe i hörnet som indikerade att det fanns ett viktigt (eller totalt oviktigt) mail att läsa. I år har jag bättrat mig. Telefonen uppdaterar jag bara en gång på kvällen och ett autosvar berättar för mina semestersabotörer att jag faktiskt är ledig.

Det samma gäller börsen. Trots att jag har hemester är det väldigt lockande att då och då logga in och se hur index mår för dagen, helst nu när det "rasar". Inte för att jag får panik utan för att jag ser att det börjar öppna sig ganska fina köplägen. Har man som mål att på sikt bygga en bra utdelningsportfölj är rörelserna inte så farliga, förutsatt att man har bra och stabila bolag i ens portfölj. Rasar det - köp! Stiger det för mycket - sitt still i båten och vänta.

Och se bara på alla småbarnsföräldrar. Fyfan säger jag! Twitter, Instagram, Facebook, whatever - allt ska uppdateras i realtid. Jag blir på riktigt ledsen när man ser föräldrar - unga som gamla - som sitter och knappar på sin telefoner istället för att ta hand om sina barn. Och då har jag inte ens några egna barn... barn som förresten från födseln får ligga och klinka på telefonen för att sedan som två-treåringar få en egen telefon. Vad hände med att umgås face-to-face, bygga kojor och att hitta på saker utanför skärmen? Vad hände med "du får bara surfa en timma efter klockan 18 annars är det för dyrt"? Jag tror inte lösningen är att ge sina småbarn en telefon... men monkey see, monkey do. Problemet ligger nog hos de sociala-medier-beroende föräldrarna! Jag börjar nog bli gammal...

Nu ska jag fortsätta vara ledig och det vet jag att jag är... På tre dagar har jag redan fått tre små fästingar!
Att vara ledig kan vara farligt. Farligt men underbart.


Farbror Joakim



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar