fredag 21 juni 2013

Glad midsommar

Äntligen midsommar och med den lite ledighet. Igår arbetade jag halvdag och kunde njuta av ett par välbehövliga timmar i solen, och nu inleder jag midsommar (och min enveckassemester) med att avnjuta några egenodlade smultron i morgonfilen. Tyvärr hann mina potatisar inte bli klara till den tänkta midsommarlunchen.

Som grädde på moset kom både lönen och tillhörande semestertillägg för mina 28 betalda dagar igår. Semestertillägget går direkt in på sparkontot tills vidare. Jag har även passat på att stämma av junis kostnader (jag räknar mina månader från perioden mellan utbetalade dagar, alltså i vanliga fall 25e till 25e). Hur juni kostnader är fördelat kan ni se i diagrammet.













Matkostnaderna vara extremt låga denna månad, vilket förklaras med att jag konsumerat mycket från skafferiet. Telefon och bredband är också mycket lågt vilket är trevligt. Bättre upp blir det redan nästa månad då jag får företagsabonnemang. Siffrorna påverkas förövrigt positivt p.g.a extra tidig löneutbetalning.

Utgifter var i övrigt i stort sätt som förväntat, men nu väntar som sagt en veckas semester och då finns det ju risk att kostnaderna rinner iväg en aning extra på resor och nöjen trots att vi bara ska vara hemma i Sverige i år. Att det kostar mer att ha semester än att jobba vet de flesta. Pengar har en tendens att spenderas när man helt plötsligt har ca 10 timmar extra per dag att göra någonting på. Även om jag gillar att spara pengar och se mitt kapital växa måste man även tänka på att man lever här och nu. Om man aldrig unnar sig något har jag svårt att se hur ens sparande blir hållbart i längden. Nu startar snart färden ner mot Skåne igen. Förhoppningsvis får vi lite sol även idag också, trots att det är midsommar, men trevligt - det vet jag att vi kommer att ha!

Ps. På midsommar serveras såklart bara Kopparbergs drycker. Borde kunna putta upp kursen några kronor nästa vecka!



På återseende.

Farbror Joakim 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Glad midsommar !

    Sportfotograf
    http://www.sportfoton.se

    SvaraRadera
  2. Glad midsommar och njut av din ledighet! Man måste unna sig också....livet ska inte bara handla om att spara! Njuuut! =)

    SvaraRadera
  3. Tack! Det ska bli riktigt skönt med lite ledighet :)

    SvaraRadera