måndag 17 juni 2013

Kära Västtrafik

I helgen har vi åkt kollektivt. Vi har varit och besökt mina föräldrar som bor ungefär 2,5 ifrån min lägenhet. Priset att åka den 75 minuter (snabbast väg) långa resan var 58 kronor per person. Enkel resa. I lördags kväll tog vi nattbussen hem ifrån en servering. Det tog visserligen bara 20 minuter att åka den ca 10 km långa sträckan men kostade 60 kronor per person. På söndagen åkte vi söderut, mot Skåne, också då med buss. De 20 milen tog oss ungefär 2,5 timmar och kostade 80 kronor per person. Frågan är om det är de första resorna som är extremt dyra eller eller den senare som är extremt billig. Troligen både och.

För år 2012 gjorde Västtrafik (VT) ett intäktstapp i slängarna 80 miljoner kronor (står lite olika beroende på var man läser). Tappet kan till stor del förklaras av VTs sensationellt dåliga implementering av diverse betala-med-sms-system. Jag förstår tappet. Under hela förra året köpte inte Farbror Joakim en enda sms-biljett. Inte för att jag inte ville utanför att jag inte kunde. Jag hade helt enkelt inte tid att maila supporten, logga in på diverse sidor, anmäla konto, avanmäla andra konton, fylla i nya uppgifter etc. när jag såg bussen komma. Alla som under förra året försökte köpa sms-biljetter hos Västtrafik vet vad jag talar om. I år har det dock fungerat bättre. Sedan 1 februari (om jag minns rätt) har Västtrafik lyckats få ett fungerande systemet. Verkar som SEQR gjort ett bra jobb.

På grund av bristande kompetens och förståelse hos Västtrafik skall vid resenärer nu vara med och betala kalaset. I oktober höjs priserna med ungefär 6 procent. Förra året gjorde VT två höjningar, först en på 5,5 % och sedan ytterligare en på 6,4 %. Västtrafik vet hur man lockar Svenssons till kollektivtrafiken!
Det lustiga i kråksången är att vi resenärer bara betalar ca 50 % av kollektivkostnaderna, resten står Västra Götalandsregionen för. Paradoxalt innebär detta att resterande kostnad betalas via skatten. Så som jag förstår det lämnar det oss med två alternativ. Antingen får vi resenärer betala i form av höjda biljettpriser eller så ska "alla med" och betala m.h.a. skatten. Pest eller kolera.

Det blir intressant hur VT skall lyckas få ihop alla sina ekvationer; visa svarta siffror och öka antalet resande. Dessutom ökar ju kostnaderna ju fler som väljer att åka kollektivt. Jaja, framtiden får utvisa. Frågan vi kanske skall ställa oss; ska vi verkligen ha dyrt och ineffektiv kollektivtrafik som inte fungerar som det är tänkt?

Köpte förresten ett sommarkort i Skåne. Under två månaders tid får jag åka hur mycket jag vill inom Skåne. Priset: 595 kronor. Det kallar jag prisvärt och en trevlig sommarpresent från Skånetrafiken. Jag tror kortet kommer till stor användning under sommaren då vi under vår semester i år hade tänkt stanna i Sverige.


I hast och vredesmod

~ Farbror Joakim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar