tisdag 11 juni 2013

Tjäna pengar på din blogg

Att tjäna pengar på en blogg är det många som drömmer om där ute. För att lyckas krävs dock lite ansträngning, men det är faktiskt lättare än vad många tror - om man har rätt kunskap! Jag har själv erfarenhet av hur man tjänar pengar via sin blogg. Nu pratar vi inga stora summor (jag tror förresten inte Google AdSense tillåter att man skriver ut vilken ersättning man får från dem...), men det är i vilket fall som helst en summa pengar som mina bloggar genererar varje månad. Det fina är att jag behöver inte lyfta så mycket som ett finger för att få dessa extrasummor! Ett litet exempel för att sätta det hela i perspektiv; en blogg genererar per år 2 400 kronor (netto). För att genererar samma inkomst i form av en direktavkastning på låt säga  5 % (netto) krävs en investering på ca 68 500 kronor! Värt att tänka på för oss utdelningsinvesterare!

Mitt första tips är enkelt. Skriv om något som intresserar dig. Det är både enklare och roligare. Detta är min första "blogg" som jag kontinuerligt kommer att uppdatera. Det känns nytt, roligt och framförallt lättare att göra än de informationssidor (läs nedan) jag tidigare har skapat. Eftersom jag inte har någon huvudsaklig plan att tjäna några pengar på denna blogg känns det dessutom befriande att bara kunna skriva av sig och förhoppningsvis få lite respons på mina tankar och funderingar.

Åter till att tjäna pengar på sin blogg.
För oss nybörjare handlar det hela i grund och botten om att få mycket trafik (besökare) till vår sida. Intäkter får du vanligtvis när någon besökare klickar på en banner (reklam) du visar upp på din blogg. Hur man lockar besökare är en hel vetenskap. Jag kommer säkert göra mer inlägg om detta i framtiden då jag tycker det är ett intressant och växande intresse hos många. Vill du lära dig mer så testat att googla SEO.

Kortfattat finns det för oss nybörjare finns det egentligen två vägar att gå; alternativ ett är att man skapar en blogg som man uppdaterar ofta (gärna flera gånger i veckan) för att få en återkommande läsarkrets. Alternativ två är att man skapar en så kallad informationssida om någonting, t.ex. bilar. Båda alternativen har sina för och nackdelar.

Väljer man alternativ ett måste man hålla bloggen levande kontinuerligt med inlägg, uppdateringar och så vidare. Väljer man alternativ två behöver man ofta samla in en hel del information om ett ämne och presentera denna på ett bra sätt och dessutom krävs en hel del marknadsföring och sökmotoroptimering av din blogg/hemsida för att du lyckas komma högt upp i t.ex. Googles sökmotor. Fördelen med alternativ två är helt klart att när väl sidan fått en bra placering i sökmotorerna så sköter sig ofta sidan av sig själv - besökarna trillar in eftersom de som googlar efter någonting tenderar att endast trycka på topp-alternativen. Tänk efter själv, hur ofta går du till sida 3 i googles sökmotor om du sökt på "information om bilar"?

De andra bloggarna jag driver är så kallades informationssidor som alla placerar sig bra i googles sökmotorer på några väl utvalda ord, så kallade keywords. Vägen dit har dock varit lite halvsvår. Jag valde att göra sidor om (ska vi kallade det) produkter som jag inte hade någon vidare kunskap eller intresse kring. För att konkretisera med bilexemplet igen; att skriva om hur en bil fungerar är skitsvårt att göra om man inte har ett intresse eller kunskap om bilar innan.

Man får dock inte göra det "enkelt" för sig. Konkurrensen och intresset för att skapa informationssidor är mycket större nu än för några år sedan så det gäller att tänka efter före som det så fint heter. Att ägna hela sin tid om att göra en informationssida om något (t.ex. billiga flygresor) som 10 000  andra redan har gjort informationssidor om, tenderar verkligen vara en waste of time om du inte är en riktigt bra optimerare. Visst, [sökfrasen] "billiga flygresor" genererar säkert en bra summa ersättning om någon klickar på din reklamlänk (t.ex. AdSense-reklam) som genererats av sökfrasen, men hur ska du få någon att klicka på din länk om ingen besöker din blogg/informationssida?. Tips alternativ två blir alltså; tänk efter före.

Som ni märker är detta en hel djungel och med texten jag just skrivit har jag bara klippt lite med saxen i buskaget. Om intresset finns skriver jag gärna mer i framtiden.

6 kommentarer:

  1. Nja, när jag skrev netto menar jag efter skatt i en vanlig depå för att göra räkneexemplet lite lättare.. 68500*0,05*0,7 = ~2400

    SvaraRadera
  2. Men det blir ju felt fel för alla med ISK :P Lämna skatten utanför beräkningarna är bäst för det mesta.

    SvaraRadera
  3. Om du sparar i en vanlig depå nu så bör du öppna en ISK. Mycket mer fördelaktigt :)

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat lite på att öppna ett ISK. Nu börjar jag ha "råd" att använda mig av ett sådant konto. När jag började spara köpte jag mycket småposter och då föll valet naturligt på att öppna ett minikonto hos Avanza. Enda problemet som jag ser med ISK idag är courtagekostnaden. Jag gillar fortfarande att köpa småposter ibland. Att betala 99 kronor i courtage känns inte helt rätt då. Vet du måhända om jag kan öppna en ISK med lägre courtage-avgifter någonstans?

    SvaraRadera
  5. Svarade på min sida nu som du såg men klicka på svara-knappen när du ska svara någon nästa gång så får personen ett mail om det.

    SvaraRadera