fredag 12 juli 2013

Lite sälj och lite köp senaste veckorna

Senaste månaderna har det blivit lite sälj och lite köp.
Jag har sålt av Avanza Zero till förmån för Castellum. Jag har haft Castellum under uppsikt ett tag. Senaste rapporten var bra så jag passar på att kliva på tåget. Sett ur ett historisk perspektiv har aktien varit en finfin investering för en utdelningsinvesterare. Titta bara på börsdata. Handlas just nu till 4,2 % direktavkastning. Jag gav 95,35 för mina och fick alltså ett GAV (hehe) på 95,35. Tror aktien har lite krut i sig och kan leta sig upp mot toppnoteringen 107,50 som nåddes i slutet av maj.. men egentligen spelar det ingen roll. Som utdelningsinvesterare är det de kontinuerliga och förhoppningsvis kontinuerligt ökande utdelningarna som är viktigt, men visst kan det vara trevligt att se procentuell uppgång... tills man ska köpa fler aktier vill säga.

Castellum_
Översikt, Castellum. Bild tagen från borsdata.se
För lite oplacerade likvider köpte jag via Avanza också in mig i Investor till kurs 180,30 i slutet av juni. Via placeringen i investmentbolaget Investor får jag därmed ta del av deras portfölj. De tre största enskilda innehållen i Investors portfölj är Atlas Copco, SEB och ABB. Samtliga bolag skulle jag kunna tänka mig att köpa enskilt, men nu får jag alltså alla tre via köpet av Investor. I skrivande stund är Investor upp 9,75% sedan köp. Vid min köpkurs var direktavkastningen 3,9% sett till senaste utdelningen.

Jag personligen har som grundtanke (obs, inte regel) att inte köpa in mig lägre än vid ungefär 4% direktavkastning. Det finns givetvis undantag, men köp vid allt för låg direktavkastning kan det ta mycket lång tid innan jag får ordentlig avkastning på mina satsade kronor. Många amerikanske utdelningsaristokrater ger idag under 3 % utdelning per år vilket gör att jag ställer mig tveksam till ett potentiellt köp även om företaget i sig kanske är välskött.


2 kommentarer:

  1. Samma här gick in i denna aktie nyligen och tror det är en bra aktie att äga. Jag har också tittat på investor men avaktar nu och ser hur börsen utvecklar sig och väger det mot andra alternativ med högre direktavkastning, lycka till med Castellum (till oss båda) känner på mig att den kommer ligga still i min portfölj länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lycka till. Tror det blir finfint!

      Radera