måndag 29 juli 2013

Spartips: Gör egen krusbärschutney!

De som har följt mig ett tag vet kanske att jag gillar egenodlad mat och matlagning. För några dagar sedan var jag hemma hos mina föräldrar och fick se en överfylld krusbärsbuske. Givetvis passade jag på att plocka en liter av dessa härliga bär och igår var det dags för tillagning. Jag funderade ett tag och kom fram till att bären måste användas till en sommarfräsch chutney som passar till olika grillrätter. En burk chutney kostar kanske 30 kronor. Vad min chutney kostar att göra vet jag inte riktigt, men hälften kanske. Dessutom är den lite roligare än butikens egna. Vad jag vet kan man inte köpa krusbärschutney!

En chutney är enkel att göra - den sköter sig självt. Krusbären skall snoppas och allt utom päronet kan finhackas. Päronet skall kärnas ur och sedan grovhackas i lagom storlek (päronet kokar inte sönder i chutney till skillnad från övriga ingridienser utan utgör tuggmotståndet i den färdiga rätten. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull och låter puttra (inte stormkoka) på plattan tills konsistensen på chutneyn är ungefär som marmelad. Det kan ta olika tid, men sikta på 45 minuter kanske.

Krusbärschutney-receptet jag kokade ihop:

  • 1 liter snoppade krusbär
  • 1 hackad gul lök
  • 2 tsk hackad ingefära (färsk)
  • 2 hackade vitlöksklyftor
  • 1/2 hackad chili
  • 1,5 dl honung
  • 0,5 dl socker
  • en skvätt citron
  • 1 dl balsamvinäger
  • 1 stort urkärnat & grovhackat päron med skal
  • Salt, peppar, sambal oelek samt mer socker/syra efter smak.

Chutneyn håller väl sisådär en vecka i kylen skulle jag tro, men den går nog fint att frysa in (hoppas jag). Hoppas det ska smaka om ni vågar testa.

2 kommentarer:

  1. Min mor gör ofta rabarberchutney på liknande vis. Alla älskar den och jag tycker den smakar förjävligt. Kanske något för dig att testa också ;).

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter gott! Ska se om jag kan få tag på lite gratis-rabarber :)

      Radera