fredag 30 augusti 2013

Nytt inköp till ISK:n


Realty Income logga

Realty Income Corp (O). Ett nytt inköp gjordes idag till mitt investeringssparkonto. Det blev 40 aktier till kursen 39,51 USD + courtage 99 kronor. Slutsumman hamnade på 10 516 SEK. Realty Income har blivit lite billigare senaste tiden och att komma in på en kurs under 40 dollar känns positivt. (O) är en aktie som delar ut varje månad, vilket känns kul. För närvarande är -vad jag kan se- Realty Incomes utdelning 0,1815 dollar per månad, vilket ger en ungefärlig direktavkastning (per år) på 5,5 % vid min köpkurs! Samtidigt får man inte glömma att en hög direktavkastning kan avspegla risken marknaden ser i företaget. 

De som söker utdelande aktier har nästan garanterat sprungit på företaget innan. Kortfattat kan Realty Income beskrivas som ett företag som äger kommersiella fastigheter i USA. Företaget har som avsikt att hyra ut sina fastigheter under en lång period och skriver således inga korttidskontrakt, vilket i mina ögon innebär minskad risk. Företaget är också en stabil utdelare och har varit det i många år. Många bloggar jag läser indikerar att Realty Income de senaste månaderna blivit mer intressant bland svenska utdelningsjägare, vilket även medför att det finns ganska mycket information om företaget på svenska. David på aktieinkomster.se  har bland annat skrivit ett bra inlägg om Realty Income Corp (även här) där ni kan läsa mer om ni vill.

Jag har läst på lite om företaget och köpet känns rätt till dagens kurs, trots att tappet från 55 $ i maj säkert fått några att rynka lite på näsan. Dollarkursen är en riskfaktor, räntan likaså. Gällande dollarn tror jag personligen att dollarn stärks framöver. Räntan i USA kan (kommer att) gå upp. Frågan är när och om det är inprisat i dagens kurs. Tappet från 55 $ kan nog förklaras med oron kring räntehöjningen.

Hade jag kollat närmare på företaget tidigare i år hade jag nog bedömt Realty Income som köpvärt, även till högre kurs. Ibland är det klokt att avvakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar