tisdag 6 augusti 2013

Semester och sista minuten-resa

Äntligen lite semester igen! I fredags påbörjade vi tre nya veckors semester. Som jag skrev tidigare funderade vi på att ta en sista minuten-resa för att få lite sol och värme. När vi åker på sista minuten-resor har vi inga jättekrav, men försöker såklart få mest valuta för pengarna. För två år sedan tog vi en ospecificerad resa till Egypten - något vi inte gör om ingen. På hotellet var det vi och ett gäng nyrika ryssar som glatt drack frukost klockan 9. Standarden var undermålig och givetvis ett hotell som inte fanns med bland researrangörens ordinarie urval.

I vanliga fall brukar vi skanna av marknaden med hjälp av någon prisjämförelse-sajt, typ sistaminuten.se eller dylika sidor. När vi började kolla igår märkte vi att Fritidsresors resors inte listades via sistaminuten-hemsidorna, kanske för att det var "nedsatt pris" och inte sista minuten, vad vet jag.

I år blev det Turkiet. Det var många år sedan jag var där och vad jag minns var det väl ett typiskt dussinställe, vilket passar oss helt okej i år. Vi har inga ambitioner att se något direkt av landet Turkiet utan vi åker endast för att få sol och värme. För resan (2 personer inkl. transfer) fick vi betala ungefär 6 100 (nedsatt från ca 12 000) tillsammans. Hade vi varit mer modiga hade vi tagit en ospecificerad resa och sparat ytterligare 2 000 kronor, men vi är lite rädda sedan Egypten.

Är man lite sent ut som vi är i år går det att hitta en del billiga resor. Hade vi betalat mer pengar och planerat inför en resa hade vi försökt vara lite kulturella och besökt klassiska turistmål i staden eller landet vi valt. Jag var lite sugen på att åka till det något oväntade turistmålet Montenegro men resorna ditt var såklart dyra. Nästa vecka får det bli lite som det kommer. Känner vi mot förmodan att stanna på hotellet hela veckan skulle det alltså vara okej, men det ska nog mycket till om man inte beger sig ut för att titta runt lite eller åtminstone testa på lika olika lokala maträtter.

Jag tycker att vårat pris är ett riktigt hyggligt pris för ett namngivet treplus-hotell med pool, pentry och acceptabelt avstånd till både centrum och strand. I och med matlagningsmöjligheterna kommer vi antagligen begränsa utematen till en per dag. För att få en resa så billig så möjligt finns det två vägar att gå som jag ser det; boka väldigt tidigt eller väldigt sent. Vi valde det senare alternativet.

Summa summarum tror jag vi kommer få vad vi betalar för; billig värme med okej standard. Av förståeliga skäl lär ni förhoppningsvis inte höra någonting på minst en vecka från mig.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Vilken av orterna i Turkiet blev det? Jag var i Antalya tidigare i somras och det var riktigt nice! Inte så fullt av turister som det verkar vara i Alanya.

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev Alanya! Förväntar mig turistkaos med unga fulla nordbor, iaf utanför hotellet eftersom vi bor på ett barnfamiljshotell som det så fint kallas :)

      Radera
  2. Ha en riktigt trevlig semester och glöm inte bort hamam! Underbart! Själv var jag sist i marmaris och seglade runt en vecka på turkiska öar och kust. sååå vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Marmaris besökte jag för många år sedan - det var fint! Jag hoppas på en avkopplande vecka!

      Radera