fredag 18 oktober 2013

Gubb-aktierna rycker!

Spännande rapporttider råder just nu och vi har fått se många tråk-aktier göra fina ryck efter rapportsläpp. Senast idag var det SCA och Axfood (av mina tråkinnehav) som rapporterade bättre siffror än väntat. Marknaden reagerade med att skicka upp SCA hela 6,9% medan Axfood trycktes upp med 5,65%! Inte illa pinkat för två gammal gubb-aktie! Aktierna stiger dock på gott och ont; gott på det sättet att det alltid är trevligt med en värdeökning i depån, ont på det sättet att direktavkastningen på rådande kurs blir lägre. Jag finner det svårt att hitta motivation att återinvestera en utdelning i samma aktie om investeringen ger en allt för dålig direktavkastning från start!

Jag tycker SCA börja kännas ganska dyr nu - absolut inte läge att öka i aktien enligt mig, men jag sitter still i båten eftersom jag huvudsakligen har köpt aktien för utdelningens skull. Ett köp vid nuvarande kurs ger en direktavkastning om 2,6%. Alldeles för lågt för min smak även om jag gillar detta välskötta bolag, dess underliggande värden och dess nuvarande offensiva (och lönsamma) satsning. Ökad omsättning och ökad vinst rimmar bra i min bok! Själv har jag ett GAV på 103,50 förresten, vilket givet år 2012s utdelning ger en direktavkastning på nästan 4,4% för min del. Jag hoppas och tror förresten på ökad utdelning nästa år för SCA - helt enligt plan.

Även Axfood lämnade en rapport som marknaden gillade idag. Axfood fortsätter visa omsättningstillväxt under gynnsamma förhållande. Det är väl inte helt omöjligt att tänka sig att Axfoods tillväxt har skett på ICAs bekostnad. Själv äger jag både aktierna (inköpta samma dag). Sedan köp har ICA stigit totalt 2% medan Axfood med dagens uppgång har ökat i värde med 16%! Om man tvekar mellan två likvärdiga bolag kan det vara klokt att köpa båda två! I och med dagens stabila siffror vågar jag hoppas på att utdelningen höjs en aning till nästa år. Jag slår till med att utdelning ökar från 12 till 13 kronor! Den som lever få se.

Kolossen Telia kom även de igår med en rapport som marknaden mötte väl. Trots något minskad omsättning ökade resultatet till följd av personalbesparingar man har - och håller på - att genomföra. Det var ett bra tag sedan jag såg en rusning i Telia (vilket man ändå får kalla det när det gäller Telia!). Jag har för mig att aktien steg runt 4 % igår - inte illa!


Vill ni grotta in er i rapporterna hittar ni dem här:

Axfood: http://investor.axfood.se/files/press/axfood/201310179319-1.pdf

SCA: http://www.sca.com/Documents/Cision/documents/2013/20131018-delarsrapport-q3-2013-sv-1-819165.pdf

Telia: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/21/E8/FE/wkr0006.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar