måndag 18 november 2013

Sålt hälften: Avanza Bank Holdings

Det händer inte speciellt mycket i mina portföljer. Min chanspost i Mr Green inför rapporten blev mindre lyckad, sett till kursen. Aktien backade duktigt på rapporten som inte var tillräckligt bra i investerarnas ögon, även om om både "omsättningen" och antal kunder ökade. Jag tror dock på en återhämtning relativt snart och behåller.

Jag har även sålt av hälften av mitt innehav i Avanza till kurs 219. Gillar fortfarande företaget, men tycker att det börjar kännas dyrt samt att jag vill lätta fördelningen lite. Tror dessutom på en sänkning av utdelningen nästa och väljer därför att ta hem en del av vinsten.

För övrigt har East Capital Explorer så smått börjat vakna till liv efter - vad jag upplever det - några års stiltje.

2 kommentarer:

  1. Har du nån riktlinje på återköp i avanza? När är priset värt ett köp?
    Tycker att många aktier är för dyra för att köpa in överlag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, nej, inte direkt. När jag bedömer Avanza kikar jag förutom de vanliga siffrorna på vilka produkter de har på g, hur deras courtage förhåller sig till andra aktörer och givetvis hur mycket nya kunder de tar. Ett annat tips är att inte stirra sig blind på vad som skrivs på t.ex. börssnack. Hade majoriteten haft samma åsikter som börssnacks skribenter hade Avanza och dess tjänster varit sämst på jorden. Typ.

      Radera