fredag 24 januari 2014

Snabba tankar kring dyra utdelningsaktier

På min "vill ha"-lista över aktier har jag en hel drös med amerikanska så kallade utdelningsaktier. Problemet med de så kallade utdelningsaristokraterna är att de ofta är ganska dyra, sett till direktavkastningen de ger. Jag kollade runt lite snabbt för att se vilken direktavkastning några favoriter har. Coca-Cola handlas just nu t.ex. till direktavkastning ca 2,9%, PG till 3%, JNJ till ca 2,8% och XOM till ca 2,6%. Bolag jag absolut kan tänka mig att äga, om de vore billigare. 4020 har som alla vet skrivit många utredande och bra inlägg till utdelningsaktier och även berört ämnet inköpspriset en del. 

I de bästa av världar hade jag fått köpa Johnson & Johnson till en kurs som ger 5% direktavkastning. Ofta tänker jag "ja, men någon gång kommer säkert tillfället". Frågan är om det gör det? För att kunna få köpa JNJ till en kurs som ger 5% direktavkastning (givet samma årsutdelning som JNJ har nu) måste aktien ner ordentligt i pris. JNJ står just nu i ca 92,6$ och har de senaste fyra kvartalen delat ut totalt 2,59$. För att kunna handla JNJ till 5% direktavkastning får aktien inte kosta mer än 51,8$ (2,59/0,05). Jag behöver alltså se ett prisdropp på ungefär 45%, från 92,6$ till 51,8$. Senaste JNJ var nere på de nivåerna var i april 2009 vad jag kan se, och många minns väl stämningen på börsen då...

Det stora problemet här är att jag "aldrig" kan komma in i vissa företag för att jag alltid tycker dem är för dyra. Att behöva vänta kanske 10 år för att chansen skall uppenbara sig tär nog på den mest tålmodige. 

2 kommentarer:

  1. Ja, att få köpa de där giganterna till rea-priser kan man nog ärligt talat inte räkna med, även om det självklart hade varit trevligt. Men man betalar för en säkerhet som är svår att finna på andra platser än räntekonton, samt en trolig vinstökning om man ska tro historiken.

    Jag själv gick in i Coca Cola med en rätt liten post rätt så nyligen. Min förhoppning är att jag om tio år fortfarande kommer vara väldigt nöjd med det köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag överväger också att kliva in med 10k i KO eller PG, även på dessa nivåer och i så fall öka innehavet om något omvälvande skulle hända! Vi får se..

      Radera