söndag 23 februari 2014

Köper mer: Mr Green & Co

Mr Green släppte nyligen rapport som inte heller den togs speciellt väl av marknaden. Kortfattat kan man säga att Q4 blev sämre än väntat på sista raden, mest p.g.a. ökad marknadsföring och stora avskrivningar , men kunderna fortsätter att öka och med dem omsättningen. Störst spelöverskott står Norden för (61,9%) medan övriga Europa står för 37,7% av spelöverskottet. VD Mikael Pawlo skriver
att satsningen för att komma in på nya marknader betalar sig ganska fort vilket ligger till grund för fortsatt expandering mot länder utanför Europa under år 2014.


Fortsatt satsning mot mobiler står på tapen även under år 2014, och det känns helt rätt för mig. I vanlig ordning växer Mr Green mer än övriga bolag på marknaden och gör fortfarande hyggliga vinster, vilket så klart är positivt. I rapporten går också att läsa hur spelmarknaden utvecklas i Europa. Det pekar uppåt. Man får dock inte glömma att konkurrensen är stenhård på denna marknad. Där det finns pengar att tjäna, där finns det aktörer. En utdelning motsvarande 1,30 kronor skall överföras till ägarna genom en nyemission samt återköp av aktier.

Jag gillar rapporten i stort och tycker man göra rätt när man gör relativt stora satsningar på att växa på nya marknader. Rapporten känns förtroendeingivande och konkret och får mig att känna mig trygg. Marknaden reagerade kraftigt till en början och skickade ner Mr Green över 12% under en kort period. Själv försökte jag fiska in några aktier när kursen var ner på 33,80 men fick nöja mig med ett mindre inköp vid kurs 34,80 istället. Efter att ha läst rapporten lite mer noggrant idag kommer jag troligen öka ytterligare om tillfälle ges

På spelaktier.se hittar ni lite andra tankar kring rapporten.
Rapporten hittar ni t.ex. här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar