fredag 21 februari 2014

Lånelöfte Handelsbanken

Ett lånelöfte har idag fixats på Handelsbanken. Efter uppsägningen av min lägenhet är jag/vi på jakt efter en ny lägenhet. Vi har ett bra case på gång som i det stora är klart, även om vi inte har skrivit på något kontrakt än. Mer om det kommer när/om det blir av. Anledningen till att vi valde Handelsbanken var för att vi har fått en bra deal på lånet (antar jag, jag är inte helt bevandrad inom bankväsendet) gällande det högst troliga kommande köpet.

Idag var därmed första gången jag var inne på en bank i annat ärende än
att byta ut en dosa. Jag har varit kund hos Swedbank/Föreningssparbanken i säkert 20 år utan att haft någon direkt kontakt med dem. Jag vet inte ens om jag har någon personlig kontaktman där. Hur som helst, träffen gick väldigt bra och personen vi (jag) träffade för första gången gjorde ett gott intryck. De som varit runt på diverse forum och läst har säkert snappat upp en och annan kommentar kring just banker;
"Banktjänstemän är bara försäljare som vill kränga på dig dyra produkter"


Säkert stämmer det i många fall och jag såg nästan fram emot att få höra om alla "bra" erbjudanden som bara gällde oss nya kunder. Så blev inte fallet. Kanske beror det på att vi båda är utbildade inom ekonomi. Jag gled över lite diskret på ämnet aktiehandel med vår nya privatmarknadsrådgivare , men hen visste att jag redan var kund hos Avanza och var öppen med att Handelsbanken inte kunde konkurrera med Avanza gällande bl.a. courtage. Alla heder där. Min flickvän, som har mycket större erfarenheter av banker än mig, blev också positivt överraskad att vi slapp erbjudanden om dyra försäkringar eller andra kostsamma produkter och lösningar.

Vad gäller räntan på det nya lönekontot och de nya sparkontona var det som väntat inte mycket att hänga i granen. 0,1% resp. 0,2% har jag för mig att räntan låg på. Sparränta, bundet 1 år låg på strax över 1%. Inget att jubla över direkt, men heller ingen överraskning. Personligen gör det mig inte så mycket eftersom jag sällan har mer än löpande lön + viss buffert sparat på dessa konton. Övriga kontanta medel har jag just nu lättåtkomligt hos Nordax, via Avanza. Räntan där ligger just nu på 1,6% med fria uttag/insättningar.

Inom en vecka eller två är vi förhoppningsvis ägare (om man nu vill se det så) av en bostadsrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar