onsdag 19 november 2014

Svenska preferensaktier - en snabb jämförelse 2.0

Att preferensaktier har ökat i popularitet det senaste två-tre åren är det säkert fler än mig som har märkt. När jag publicerade min snabbjämförelse av svenska preferensaktier för lite mer än ett år sedan upplevde åtminstone jag att intresset var lite lägre än vad det är idag, men så har vi å andra sidan noll-räntor nu och ett naturligt steg till följd av detta är att sparare än mer ser sig om efter alternativa placeringar än just ett bankkonto.

Jag tycker att det är hög tid att uppdatera min jämförelse av svenska preferensaktier! Dels för att bryta bloggtorkan som varit under hela år 2014, men också för att jag är på jakt ett nytt köp. Jag sålde idag min post Sagax pref. då denna gått över sin möjliga inlösenkurs. Magkänslan säger dessutom att det inte är helt omöjligt att Sagax kommer emittera fler preffar inom en snar framtid - något som bl.a. Klövern nyligen gjort. Jag kommer för övrigt lägga en köp-order på Klövern pref. imorgon! För er som försökt leta efter gamla villkor pref-prospekt har säkert märkt att det är ganska knivigt ibland så jag vågar inte lova att all fakta i bilden nedan stämmer! Rätta mig gärna om ni finner direkta felaktigheter.



Ett tips till er som söker efter gamla releaser av t.ex. prospekt är att googla igenom en specifik site som du vet lämnar information kring ämnet du söker. I Googles sökruta skriver du t.ex. site:http://mb.cision.com/ följt av söknamnet du vill leta igenom siten på. Med lite tur ger det träff.

3 kommentarer:

  1. Utvecklingspotentialen på Amasten borde inte vara negativ va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, såklart inte. Måste ha knappat in teckningskurs när jag räknade! Ska ändra det - tack för observationen

      Radera